Fyra goda råd för de som överväger en animerad reklamfilm

Då var det dags att ta marknadsföringen till nästa nivå genom att förse ens besökare med en informationsrik video som verkligen imponerar. De flesta som besöker en sida förväntar sig ett relativt stort antal sidor med text, kanske ett par bilder och inte mycket mer. Det är just därför som det är en så god idé att stå ut i mängden och göra någonting unikt. Att förmedla information på ett personligt sätt som får kunden att känna sig trygg och investerad i det som sägs. Mer specifikt: En animerad reklamfilm.

 

Varför är animerade reklamfilmer så effektiva?

 

Om vi ska lista alla de anledningar till varför animerade reklamfilmer har visat sig vara effektiva om och om igen kan vi vara här hela dagen, men det finns ett par nyckelelement som verkligen greppar tag i tittarnas uppmärksamhet. Först av allt handlar animerade reklamfilmer vanligtvis om information som är enkel att smälta. Inom en tidsram av endast cirka 30 sekunder ska man försöka att få med tillräckligt mycket information så att kunden förstår produktens syfte, men samtidigt inte så detaljerat att det blir förvirrande.

 

Dagens teknologi har gjort att folk enkelt tappar koncentrationen efter enbart ett par sekunder, vilket gör dessa kortare filmer effektiva. Besökarna slipper att sitta där och titta på en djupgående 10-minuters video, och kan istället få den information som de behöver för att bli intresserade efter en halv minut. Därefter kan de självfallet fortsätta att leta runt på hemsidan och hitta mer utförlig information där, men allt handlar om att från början fånga uppmärksamheten.

 

Samtidigt är det väldigt professionellt att få en animerad reklamfilm gjord. Många besökare är under intrycket att det kostar skjortan att få animerade reklamfilmer gjorda, men faktumet är att det enbart kostar ett par tusenlappar. Man får alltså mycket för pengarna!

 

De råd som kan hjälpa en på vägen

 

När man anlitar en verksamhet såsom http://animeradreklamfilm.com/ för att skapa ens film har de självfallet lång erfarenhet inom området och vet hur allting ska gå till, men det är ändå bra att själv veta lite om hur en professionell animerad reklamfilm bör se ut. Nedan finns därför lite tips och råd kring det här ämnet.

 

  1. Kort och koncist – Tänk på att hålla videon till högst två minuter, men helst 30 sekunder. På så sätt tappar man inte besökarens uppmärksamhet.
  2. Baka inte in för många detaljer – Tänk på att filmen endast ska ge en uppfattning om hur produkten fungerar. Det mindre detaljerna kan man spara till informationstexten på hemsidan.
  3. Använd professionell utrustning – När ljudet ska spelas in kan kvaliteten hjälpa eller stjälpa hela filmen. Om ljudet är raspigt och man inte hör särskilt väl kan besökaren anse att man är så oprofessionell att man inte ens orkade köpa rätt utrustning.
  4. Håll positiviteten uppe – Ha en trevlig attityd och glad ton under inspelningen för den animerade reklamfilmen. Besökare plockar enkelt upp på om man låter ointresserad eller negativt lagd.